سخنانی در مورد حق امام زمان(عج)
سخنانی از آقای قرائتی در مورد حق امام الزمان(عج) (خمس)، از دست ندید!
1390/5/8
سخنانی از آقای قرائتی در مورد حق امام الزمان(عج) (خمس)، از دست ندید!
1390/5/8
نا امیدی از ظهور حضرت بر چند گونه متصور است:
1. یأس و نا امیدی از اصل ظهور قائم(عج)،به طور کلی و بدون شبه،همگی در حرام بودن آن اتفاق نظر دارند، زیرا که ظهور و قیام حضرت قائم(عج) از ضروریات مذهب امامیه است،بلکه از ضروریات دین اسلام می باشد،چون احادیث در این باره در حد تواتر از سنی و شیعه نقل شده رسیده است.
2.نا امیدی از ظهور قائم(عج) در مدت معینی بر حسب پندار ها و حدسها،به این که مثلا گفته شود: حضرت تا 50سال دیگر ظهور نخواهد کرد.لازمه این پندار آن است که در آن مدت، منتظر نباشد،حال آن که از بررسی احادیث که امر می کند در هر صبح و شام منتظر باشیم،ظاهر می شود ای گونه نا امیدی هم حرام باشد.
3.نا امید بودن از نزدیکی زمان فرج و ظهور آن حضرت،یعنی این که احتمال نزدیک بودن آن را نفی نماید.ظاهر از دلایل،حرام بودن ای گونه نا امیدی نیز می باشد،زیرا که از اخبار روایت شده از امامان(ع) جنین استفاده می شود که بدین جهت وقت ظهور بر مؤمنان مخفی مانده، تا در تمام زمان ها منتظرش باشند،هر چند که حکمت های دیگری نیز برای آن هست.
حضرت مهدی(عج) را به خورشید پشت ابر تشبیه کرده اند و این مسئله بر می گردد به حدیثی از خود حضرت که می فرمایند:(چگونگی استفاده از من در غیبت،مانند استفاده از خورشید است هنگامی که ابر ها آن را می پوشانند.)(1)
صاحبان ذوق در وجوه تشابه حضرت با خورشید پشت ابر، چنین گفته اند:
1.همچنان که مردم انتظار بیرون آمدن خورشید از پشت ابر های تیره را می کشند تا بیشتر از آن بهره مند گردند،در زمان غیبت نیز شیعیان و محبان آن حضرت همواره انتظار وجود مبارکش را می کشند و هرگز ناامید نمی شوند.
2.هر کس با این همه آثار و معجزات و آیات و روایت، باز هم منکر وجود مبارکش شود،مانند کسی است که منکر وجود خورشید گردد،هنگامی که ابر ها از دیدگان، به ظاهر پنهان است،گرچه آثار وجودش به جهانیان می رسد.
3.هر چند خورشید در پس ابر برای مدتی پنهان می گردد،اما نور روشنی بخش خود را از جهانیان دریغ نمی کند،باز هم از پس ابر، زمین و آسمان را روشن می کند،امام(ع)نیز هرچند در پس پرده غیبت قرار دارد، اما نور ولایت آن حضرت بر همه ی عالمیان پرتو افکن است، چه این که اگر نور آن امام نباشد، بنابر روایت معصومین(ع) زمین و اهل آن از بین می روند و اوست که امان اهل زمین است. البته حضرت در توقیع خود به اسحاق ابن یعقوب می نویسد:
«.... و اما چگونگی انتفاعی که مردم در غیبت از من می برند،همچون انتفاع از خورشید است هنگامی که پشت ابر ها پنهان شود...»(2).
1.بحارالانوار،ج53،ص180.
2.کمال الدین،ج2،ص483.
امام معصوم علیه السلام حجت و خلیفه خداوند بر روی زمین است. او مانند پیامبر از سوی پروردگار برگزیده میشود. امام تمام مسؤولیتهای رسول گرامی اسلام صل الله علیه و آله و سلم به جز دریافت وحی تشریعی را بر عهده دارد، اگر پیشوای معصوم از دیدگان ما پنهان باشد و نتواند به بیان قرآن و احكام و تشكیل حكومت بپردازد، آیا میتواند با این حال در حیات بشری تأثیر گذار باشد؟
در این نوشتار برخی از آثار و بركتهای امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف كه نهان از چشمان ما است، به صورت خلاصه بیان میشود....
شاید برای برخی همواره، این پرسش مطرح باشد که چگونه ممکن است کسی که غایب است، حاضر باشد؟ و یا در عین حضور، غایب باشد؟
نگارنده برای پاسخ به این پرسش، به اجمال، مطالبی را تقدیم میکند؛ باشد با بهرهمندی از آموزههای آفتابگون پیشوایان معصوم، هرچند اندک، از این باور اساسی، رفع ابهام شود....
روایات مختلفی دربار ی تردید کنندگان در وجود حضرت آمده است.امام (ع) فرمود:او امامی است که در ولادتش شک و تردید می کنند.برخی می گویند:به دنیا نیامده،برخی می گویند دیده به جهان گشوده،برخی می گویند:چند سال پیش از وفات پدرش،چشم به جهان گشوده،جز این که خدا می خواهد بندگان خود را بیازماید،که گروه باطل در آن زمان به شک و تردید می گرایند.(اصول کافی،جلد1،ص51)امام حسن عسکری(ع)نیز فرمود:برای فرزندم غیبتی است که مردم در آن دچار شک و تردید می شوند،به جز کسی که خدا او را از لغزش و انحراف باز دارد.(بحار الانوار،ج51ص501)
و امام صادق(ع) فرمود:هرگز در حق او تردید به خود راه ندهید،از صفحه دل هر گونه شک تردید را بزدایید(روزگار رهایی،ج1،ص501)
پس از آنکه پيشويان هدايتگر ، طي گذشت دو قرن و نيم از عمر رسالت پس از پيامبر (ص) احکام و شرايع دين را تبيين کرده بودند ، و پس از آنکه برگزيدگان امت از طريق جانشينان معصوم پيامبران ، پرچم آنها را بر دوش گرفتند و ريشه هاي شناخت و معرفت الهي در جان هزاران هزار نفر استحکام پذيرفت ، و از پس آنکه جريان مکتبي وظيفه انقلاب بر ضد ستم و طغيان را عهده دار گرديد و در برابر انحرافات اساسي در دين قد علم کرد ، خداوند براي ولي الله اعظم حضرت حجت بن الحسن (ع) غيبت صغري را مقدر فرمود . اين غيبت از سال 260 هـ . ق تا سال 329 هـ . ق به طول انجاميد . در طي اين مدت عده اي به نام وکيل ، پل ارتباطي ميان امام و شيعيان بودند . اينان عبارتند از....
آیا ما منتظریم؟
انتظار، سرفصل امید به آیندهای روشن و مایه عشق و شور و امید و تلاش برای آمادهسازی خود و جامعه برای آمدن و ظهور امام منتظر است. انتظار، هرگز یك روحیه بازدارنده، فلجكننده و یأسآور نیست، بلكه موجب دوركردن عنصر بدبینی به آینده، از نهاد انسان در جامعه بشری است. انتظار، معیار ارزش انسانها است. آرزوها و آمال انسانها معیار خوبی برای سنجش میزان رشد و تعالی آنها است. آرزوهای متعالی، حكایت از كمال روح و رشد شخصیت انسانها میكند؛ برعكس آرزوهای حقیر و بیارزش، نشان از بیاهمیتی و رشدنیافتگی افراد دارد. آرزوها، انسان را به حركت وا میدارد.
مردم دیده « مشفق کاشانی »
مردم دیده به هر سو نگرانند هنوز چشم در راه تو صاحب نظرانند هنوز
لاله ها ، شعله کش از سینه داغند به دشت در غمت ، همدم آتش جگرانند هنوز
از سراپرده غیبت ، خبری باز فرست که خبر یافتگان ، بی خبرانند هنوز
رهروان ، در سفر بادیه حیران تواند با تو آن عهد که بستند ، برآنند هنوز
ذره ها در طلب طلعت رویت با مهر هم عنان تاخته چون نوسفرانند هنوز
طاقت از دست شد ای مردمک دیده ! دمی پرده بگشای که مردم نگرانند هنوز
پس از آنکه پيشويان هدايتگر ، طي گذشت دو قرن و نيم از عمر رسالت پس از پيامبر (ص) احکام و شرايع دين را تبيين کرده بودند ، و پس از آنکه برگزيدگان امت از طريق جانشينان معصوم پيامبران ، پرچم آنها را بر دوش گرفتند و ريشه هاي شناخت و معرفت الهي در جان هزاران هزار نفر استحکام پذيرفت ، و از پس آنکه جريان مکتبي وظيفه انقلاب بر ضد ستم و طغيان را عهده دار گرديد و در برابر انحرافات اساسي در دين قد علم کرد ، خداوند براي ولي الله اعظم حضرت حجت بن الحسن (ع) غيبت صغري را مقدر فرمود ....
امام زمان (ع) در توقيع شريفي مي فرمايد: «هرگاه خواستيد به وسيله ي ما به خداوند بلند مرتبه توجه کنيد و به سوي ما روي آوريد، همانگونه که خداوند متعال فرموده است بگوئيد: ... سلامٌ علي آل ياسين.... .»....
در دیوان انوار(متوفای837ق)متخلص به قاسمی،غزل بشارت انگبزی وجود دارد که رایحه مهدوی از آن به مشام می رسد.
موسی به کوه طور،به نور عیان رسید توفیق وصل یار،عنان بر عنان رسید
شادی اهل عالم و،هنگام شادی است کاندر زمانه،مهدی آخر زمان رسید
آسوده ایم و ظاهر ماشاد و خرم است چون فیض فضل یار،جهان در جهان رسید(1)
1-سیمای مهدی موعود(عج)در آینه ی شعر فارسی،محمد علی مجاهدی،ص93.
خبر آمد
خبری در راه است
سر خوش آن
دل که از آن آگاه است
شاید این
جمعه بیاید شاید
پرده از
چهره گشاید شاید
تو را كم دارد
بگذار بگويمت، دلم غم دارد
يك عالمه اشك و آه و ماتم دارد
عجّل به ظهور، عصر آدينه ما
اي يوسف فاطمه، تو را كم دارد
¤¤¤
كجائي؟ بين راه؟
جمعه يعني يك هواي غصه دار
جمعه يعني لحظه لحظه انتظار
جمعه يعني يك سما فرياد و آه
جمعه شد آقا كجائي؟ بين راه؟
¤¤¤
يار آشنا
اي پيك راستان، خبر يار ما بگو
احوال گل به بلبل دستان سرا بگو
ما محرمان خلوت انسيم غم مخور
با يار آشنا، سخن آشنا بگو
¤¤¤
سربداران
مسير صبح بهاران كجاست؟
صفاگستر لاله زاران كجاست؟
رگ و ريشه لاله از هم گسست
گل انديشه سربداران كجاست؟
¤¤¤
آفتاب پنهان
در تاك مگر شراب پنهان نشده؟
در غنچه مگر گلاب پنهان نشده؟
اي بي خبران كه منكر صبح شديد
در شب مگر آفتاب پنهان نشده؟
¤¤¤
مؤذن
قيامت قامت و قامت قيامت
قيامت مي كند آن قد و قامت
مؤذن گر ببيند قامتت را
به «قدقامت» بماند تا قيامت
¤¤¤
ذهن شقايق
تو همچو بوي محبت ز پشت پنجره ها
درون ذهن شقايق خطور خواهي كرد
نگاه شوق و اميدم به آن دم صبحي است
كه خاك را به قدومت چو طور خواهي كرد
¤¤¤
خميده ام چو درختي...
اگرچه سوز دل و اشك و آه كم شده است
دوباره پلك دعايم به پات خم شده است
خميده ام چو درختي در آزمايش باد
هزار شاخه خشكيده ام قلم شده است
به بيت بيت غزل هاي شهر سرزده ام
نبودي و دل من باز متهم شده است
به پاي آمدنت مي نشينم اي خورشيد
اگرچه ماه تمامم هلال غم شده است
گذشت خاطره هامان يكي يكي افسوس
سياه مشق كتابم منم منم شده است
حامد انتظام
امام سجاد (ع)می فرماید:اهل زمان غیبت او که قائل به امامت او و منتظر ظهور او باشند،برتر از مردم هر زمان دیگر می باشند،زیرا خدای تبارک وتعالی به آنها آن قدر عقل،فهم وشناخت عطا فروده است که غیبت امام در پیش آنها مانند حضور شده است.خداون اهل آن زمان را همانند مجاهدانی قرار داده که در محضر رسول اکرم(ص)شمشیر بزنند،آن ها مخلصان حقیقی و شیعیان واقعی و دعوت کنندگان به دین خدا در آشکار و نهان می باشند.